• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Twitter

Corsi di formazione finanziati da EBT Alberghi Milano 2023

I corsi, organizzati in collaborazione con CAPAC, sono gratuiti per tutte le imprese con dipendenti in regola con il versamento del contributo ad EBT Alberghi Milano Ente Bilaterale Territoriale Comparto Alberghi Milano e Provincia) come previsto dal CCNL del Turismo - Alberghi.

Le iscrizioni saranno accettate in ordine cronologico fino ad esaurimento dei posti disponibili
I corsi saranno avviati solo al raggiungimento del numero minimo di iscritti richiesto dall'Ente Finanziatore.
 

In caso di corsi esauriti contattare comunque l'Ente per prenotare la partecipazione in caso di nuove edizioni.

LA SICUREZZA IN AZIENDA - Tutti i corsi
(Corsi obbligatori secondo il Decreto Legislativo 81/08 e Accordo Conferenza Permanente
            Stato/Regioni)

Sede:
C.A.P.A.C. Politecnico del Commercio e del Turismo
Viale Murillo, 17 - Milano
(se non diversamente indicato)

07/02/2023 - Primo Soccorso
Durata: 
12 ore
Calendario: 
7 febbraio 2023 ore 9.00-18.00
8 febbraio 2023 ore 9.00-13.00 

08/02/2023 - Aggiornamento Primo Soccorso
Durata: 
4 ore
Calendario:
8 febbraio 2023 ore 14.00-18.00

22/02/2023 - Preposti
Durata: 
8 ore
Calendario:
22 febbraio 2023 ore 9.00-18.00

23/03/2023 - Primo Soccorso
Durata: 
12 ore
Calendario: 
23 marzo 2023 ore 9.00-18.00
24 marzo 2023 ore 9.00-13.00

23/03/2023 - Formazione addetti antincendio in attività di livello 3
Durata: 16 ore
Calendario: 23 e 24 marzo 2023 ore 9.00-18.00
Sede:
MR Global Service Fire
Via Morghen 20 Milano

24/03/2023 - Aggiornamento Primo Soccorso
Durata: 
4 ore
Calendario:
24 marzo 2023 ore 14.00-18.00 

10/05/2023 - Aggiornamento Formazione sicurezza specifica
Durata
: 6 ore
Calendario: 10 maggio 2023 9.00-15.30 

17/05/2023 - Formazione sicurezza generale
Durata: 
4 ore
Calendario:
17 maggio 2023 ore 9.00-13.00

17/05/2023 - Formazione sicurezza specifica
Durata: 
4 ore
Calendario:
17 maggio 2023 ore 13.30-17.30

30/06/2023 - Aggiornamento addetti antincendio in attività di livello 3  
Durata
: 8 ore
Calendario: 30 giugno 2023 ore 9.00-18.00
Sede: 
MR Global Service Fire
Via Morghen 20 Milano

18/07/2023 - Aggiornamento Primo Soccorso
Durata: 
4 ore
Calendario:
18 luglio 2023 ore 9.00-13.00 

25/07/2023 - Primo Soccorso
Durata: 
12 ore
Calendario: 
25 luglio 2023 ore 9.00-18.00
26 luglio 2023 ore 9.00-13.00

04/10/2023 - Primo Soccorso
Durata: 
12 ore
Calendario: 
4 ottobre 2023 ore 9.00-18.00
5 ottobre 2023 ore 9.00-13.00

06/10/2023 - Aggiornamento Primo Soccorso
Durata: 
4 ore
Calendario:
6 ottobre 2023 ore 14.00-18.00

11/10/2023 - Aggiornamento Formazione sicurezza specifica
Durata
: 6 ore
Calendario: 11 ottobre 2023 9.00-16.00 

15/11/2023 - Primo Soccorso
Durata: 
12 ore
Calendario: 
15 novembre 2023 ore 9.00-18.00
16 novembre 2023 ore 9.00-13.00

13/12/2023 - Formazione addetti antincendio in attività di livello 3
Durata: 16 ore
Calendario: 13-14 dicembre 2023 ore 9.00-18.00
Sede:
MR Global Service Fire
Via Morghen 20 Milano

19/09/2023 - English for Hospitality Professionals - B1 level (pre-intermediate) (FAD) 

Course aims and learning outcomes
Strong communication skills are paramount in the Hospitality industry where professionals are required to use written and spoken English fluently and proficiently on a daily basis.
The courses of English for the Hospitality Industry focus primarily on functional language and specialist vocabulary and are designed to enable participants to:

  • enhance their overall English communication skills to provide excellent customer service and create a positive overall guest experience
  • develop broader professional skills such as dealing with guest enquiries, offering help and advice, handling crises and complaints, and writing emails to ensure the best satisfaction
  • foster language awareness through an integrated grammar and skills syllabus § acquire and implement the specialized vocabulary needed by professionals in their relevant departments
  • practise language skills in realistic situational practice and role-plays.

As classes are fully taught in English, participants will be expected to have a general English oral and written proficiency equivalent to the Council of Europe's Threshold Level (B1).

Durata: 16 ore

Calendario: 19-26 settembre e 3-10 ottobre 2023 ore 9.00-13.00 (FAD)

Course contents:
The course will provide a wide range of speaking and listening activities developed around topics related to the hospitality industry.
A range of British, North American and other international native and non-native speakers will be featured, helping participants understand how people speak English in different parts of the world.
The course contents will be tailored to the participants’ specific needs.

Topics Vocabulary Areas Structure Pronunciation Functions
Welcoming guests
  • Phrases for greetings, introductions, partings
  • Levels of formality
  • Question forms
  • Introducing yourself, introducing others
  • Greetings, saying goodbye
  • Orienting guests throughout the hotel
Telephoning
  • Phrases for telephoning
  • Politeness
  • Modals (Could I, Would you like to, etc.)
  • Pronunciation: Spelling names, addresses, etc.
  • Requests
  • Dealing with complaints
  • Making arrangements
Describing facilities
and services
  • Hotel facilities and services
  • Describing hotel facilities and services
Business Writing
  • Language of emails
  • Writing emails
    • Enquiry replies
    • Reservation confirmations

Docente
Eliane Nortey

17/10/2023 - English for Hospitality Professionals - B2 level (Intermediate) (FAD) 

Course aims and learning outcomes
Strong communication skills are paramount in the Hospitality industry where professionals are required to use written and spoken English fluently and proficiently on a daily basis.
The courses of English for the Hospitality Industry focus primarily on functional language and specialist vocabulary and are designed to enable participants to:

  • enhance their overall English communication skills to provide excellent customer service and create a positive overall guest experience
  • develop broader professional skills such as dealing with guest enquiries, offering help and advice, handling crises and complaints, and writing emails to ensure the best satisfaction
  • foster language awareness through an integrated grammar and skills syllabus 
  • acquire and implement the specialized vocabulary needed by professionals in their relevant departments
  • practise language skills in realistic situational practice and role-plays.

As classes are fully taught in English, participants will be expected to have a general English oral and written proficiency equivalent to the Council of Europe's Threshold Level (B2).

Durata: 16 ore

Calendario: 
17 ottobre 2023 ore 9.00-13.00 (FAD)
24 ottobre 2023 ore 14.00-18.00 (FAD)
7 e 14 novembre 2023 ore 9.00-13.00 (FAD)

Course contents:
The course will provide a wide range of speaking and listening activities developed around topics related to the hospitality industry.
A range of British, North American and other international native and non-native speakers will be featured, helping participants understand how people speak English in different parts of the world.
The course contents will be tailored to the participants’ specific needs.

Topics Vocabulary Areas Structure Pronunciation Functions
Engaging guests
  • Phrases for engaging new and loyal guests
  • Anticipating guest requests and preferences
  • Tailoring offers to guests
  • Dealing with special requests
Showcasing
facilities and
services
  • Phrases and adjectives to describe and sell guest
    rooms, facilities and services
  • Upselling and crossselling
Dining experience
  • Describing menus
  • Wine
  • Allergens
  • Describing dishes
  • Pairing wines
  • Dealing with special dietary requirements
Off-site activities
  • Tours and excursions
  • Transfers
  • Special events
  • Designing unique bespoke experiences
  • Making relevant arrangements
Business Writing
  • Writing challenging emails
  • Responding to complaints
  • Handling reviews

Docente
Eliane Nortey

30/10/2023 - Gestione dei reclami nelle strutture alberghiere (AULA) 

Nello sviluppo del concetto di “customer centricity” è fondamentale saper gestire in modo efficace e soddisfacente le osservazioni e le richieste di soluzione del cliente. Per far questo, oltre alle capacità comunicative, è necessario saper ascoltare, saper cogliere le necessità del cliente andando oltre l’aspetto esplicito, fornire risposte soddisfacenti e sviluppare l’immagine dell’hotel.

Durata: 16 ore

Calendario: 30-31 ottobre 2023 ore 9.00-18.00

Contenuti:

  • Strumenti professionali nella fase di ascolto del cliente che reclama
  • I casi critici
  • La gestione delle obiezioni
  • Il cliente, l’addetto e l’immagine aziendale
  • Problem Solving: come porre le domande necessarie alla comprensione del problema e chiedere feedback di conferma
  • La chiusura del reclamo: come ottenere fidelizzazione

Metodologia:
La metodologia sarà fortemente sperimentale e interattiva.
I partecipanti saranno invitati a sperimentare e gestire casi pratici realmente portati dal docente e portati dai colleghi in aula

Docente
Davide Pedrini

06/12/2023 - La potenzialità dei social per far crescere il proprio marchio : pillole digitali per hotel
                                (AULA) 

Durata: 8 ore

Calendario: 6-12 dicembre 2023 ore 9.00-13.00

Contenuti:
Le potenzialità dei social per far crescere il proprio marchio. Partendo dai più conosciuti Facebook per primo, fino a Instagram.
Come si usano, cosa producono, che rischi si corrono.
Un percorso di consapevolezza per poter dire di essere informato e competente

Metodologia:
Il corso sarà suddiviso in 4 ore di docenza e 4 ore di esercitazione sui propri profili.
E se non lo avete? Lo creerete insieme.

Docente
Alessandro Murdolo 

 
Modalità di iscrizione:
Compilare ed inviare la SCHEDA DI ISCRIZIONE (sia in .pdf con firma, sia in excel senza firma) a:
 elisa.perino@capac.it 
 02 40305337
 

Direzione Risorse Umane,
Formazione e Studi
  02 7750 677
  formazione@unione.milano.it


 
Richieste e segnalazioni